Reklama zewnętrzna kontra media społecznościowe – czy reklama zewnętrzna nadal jest skuteczna?

konstrukcje reklamowe 18x6

Choć media społecznościowe już dawno na dobre zagościły się w świecie reklamy i zdają się być bardzo skuteczną formą komunikacji, to reklama zewnętrzna wcale nie odchodzi w zapomnienie. Porównanie mediów społecznościowych z reklamą pozwoli na wskazanie zarówno plusów, jak i minusów każdego z rozwiązań. Skuteczność każdej z tych form będzie z kolei różniła się w zależności od wielu czynników. 

Jak zewnętrzne reklamy konkurują z mediami społecznościowymi?

Reklama zewnętrzna kontra media społecznościowe to w rzeczywistości dość nierówne starcie. Są to zupełnie różne kanały marketingowe, które choć z założenia znajdują się w wyraźnej opozycji, to tak naprawdę mogą świetnie się uzupełniać. 

Reklamy zewnętrzne będą przede wszystkim docierały tylko do osób, które poruszają się fizycznie w obrębie danego miejsca. Reklama w mediach społecznościowych może z założenia mieć szerszy zasięg, jednak trzeba brać poprawkę na to, że nie każdy posiada konta na stronach społecznościowych. Mowa tutaj zwłaszcza o osobach starszych, które znacznie rzadziej udzielają się w Internecie.

Reklamy zewnętrzne mają ponadto jedną kluczową przewagę. Mogą przyciągnąć uwagę w większym stopniu, niż krótkie komunikaty przedstawione w sieci. Te mogą bardzo łatwo zostać przeoczone w zalewie innych treści.

Należy zawsze pamiętać o tym, że w mediach społecznościowych istnieją algorytmy, które decydują o tym, jakie treści są wyświetlane danym użytkownikom. Zewnętrzne reklamy omijają te przeszkody.

Czy reklama zewnętrzna wciąż ma sens w dobie internetu?

Zestawiając ze sobą dwa zupełnie różniące się podejścia, czyli reklama zewnętrzna a media społecznościowe, można często odnieść wrażenie, że internet jest zdecydowanie częściej wybieraną formą pozyskiwania klientów. Nic bardziej mylnego. Reklama zewnętrzna nadal ma sens i odgrywa duże znaczenie w planowaniu kampanii, chociaż z pewnością zmieniła się jej rola i sposób działania. 

Jakie są zalety i wady reklamy zewnętrznej w porównaniu z reklamami w mediach społecznościowych?

Każda forma reklamy ma swoje plusy i minusy. Decydując się na wybór konkretnego przekazu, trzeba liczyć się z tym, że żaden nie jest idealny:

Największe zalety reklamy zewnętrznej to:

  • stałość przekazu – możliwość eksponowania reklamy przez dłuższy czas, podczas gdy treści w mediach społecznościowych bywają krótkotrwałe;
  • brak konkurencji w postaci innych treści – billboard stojący w danym miejscu skupia uwagę na sobie i nie rozprasza odbiorcy na inne treści, tak jak w internecie;
  • brak algorytmów – reklamy zewnętrzne mają potencjał dotarcia do szerszego grona odbiorców z uwagi na to, że nie przypisuje się im algorytmów, takich jak w sieci.

Do wad zaliczyć można z kolei:

  • stosunkowo wysokie koszty – wyprodukowanie billboardu i konstrukcji wiąże się z kosztem, w przeciwieństwie do często bezpłatnej reklamy w internecie;
  • ograniczona przestrzeń – billboard ma swój ograniczony wymiar, na którym trzeba zmieścić treść, podczas gdy reklama w sieci może być znacznie bardziej rozbudowana;
  • trudności w śledzeniu wyników – w przypadku reklamy w sieci, można śledzić ilość odtworzeń i kliknięć. Przy banerach nie ma takiej możliwości.

Do jakich odbiorców najlepiej dociera reklama zewnętrzna?

Reklama zewnętrzna ma potencjał dotarcia do różnych grup odbiorców. Mogą oni być zróżnicowani pod względem demograficznym, geograficznym, czy społecznym. Billboardy reklamowe czy plakaty przeznaczone są zarówno dla pieszych, jak i poruszających się autem i komunikacją miejską.

Mogą one być skuteczne w docieraniu do osób mieszkających lub pracujących w okolicy, w której są umieszczone. Również turyści, którzy tylko podróżują i na kontakt z reklamą narażeni są tymczasowo, mogą być wartościowymi odbiorcami reklamy. Warto wówczas rozważyć umiejscowienie jej blisko lotniska, czy dworca. 

Osoby na zakupach, w drodze do pracy, na spacerze czy ćwiczeniach na świeżym powietrzu mogą zauważyć reklamy zewnętrzne na ulicach, w centrach handlowych czy parkach.

Jakie są najlepsze formaty reklamy zewnętrznej?

Klienci często napotykają trudności przy wyborze odpowiedniego rozmiaru billboardu reklamowego. Na rynku dostępne jest pięć głównych standardowych formatów billboardów reklamowych:

  • 4×3 m;
  • 6×3 m;
  • 12×3 m;
  • 12×4 m.

Wybór najlepszego formatu reklamy zewnętrznej zależy od celów kampanii, budżetu i specyfiki grupy docelowej. Warto również brać pod uwagę lokalne przepisy i regulacje dotyczące reklam zewnętrznych.

Jak zbudować skuteczną kampanię reklamy zewnętrznej?

Budowanie skutecznej kampanii reklamowej z użyciem billboardu, czy reklamy przy autostradach, wymaga sprecyzowania jasnych celów reklamowych oraz określenia grupy docelowej. Warto jest zrozumieć potrzeby ludzi, do których kierowana jest reklama.

Kluczowy jest także wybór odpowiedniej lokalizacji. Należy brać pod uwagę natężenie ruchu w danym miejscu, a także upodobania okolicznych mieszkańców. Przekaz reklamowy powinien być kreatywny, atrakcyjny i łatwo zrozumiały, a elementy wizualne, takie jak grafika i kolorystyka, powinny być spójne z identyfikacją wizualną marki.

Podoba Ci się nasz content? Podziel się nim!
Facebook
Twitter
LinkedIn
WhatsApp